Problemskola, vad är det för något?
”Problemskolan” är en urspårad produkt av den snedvridna
ideologin, det råbarkade ekonomiska tänkandet och den osunda
konkurrensutsättningen mellan skolorna. Jag definierar vad som är en
”problemskola” utifrån två kriterier som karakteriserar denna skoltyp:
1.
Eleven och elevens föräldrar har alltid rätt
2.
Skolledningen har en föraktfull attityd mot
lärarna
Uppfyllandet av dessa kriterier leder till betygsinflation
som i sin tur leder till att eleverna får sämre kunskaper. Vad ska man plugga
för? Man får ju höga betyg ändå! Det leder också till att en del elever märker
att de kan manipulera skolan genom att fuska och sprida lögner i syfte att bli
av med lärare. Detta fungerar alldeles utmärkt i problemskolan. Lärarna kommer
i sin tur att uppleva att de måste vara oärliga vid betygssättning och vid
utvecklingssamtal och de drar sig även för att upprätthålla sin tillsynsplikt
och studiero i skolan därför att detta kan leda till sämre löneutveckling eller
avsked. Därför får också problemskolan vanligtvis en stor personalomsättning.
Eftersom lärarna drar sig för att upprätthålla tillsynsplikten, då detta kan
leda till repressalier från skolledningen, kommer problem med mobbning och
vandalisering att öka. I problemskolor som ligger i anknytning till områden med
sociala problem kommer skolan inte sällan att i praktiken behärskas av
kriminella elevgäng. Stölder, rån, vandalisering, hot och misshandel, inte
sällan dolda som ”maktlekar”, kommer att göra skolan mycket otrygg för de
flesta eleverna och lärarna här. Höga besparingskrav är vanlig i problemskolor.
Detta leder vanligtvis till att skolan anammar en pedagogik baserad på att
eleven självständigt söker sin kunskap och där lärarna endast är handledare
,vilket leder till lägre lärartäthet och därmed besparingar. Problemskolan har
även en hög andel obehöriga lärare som kan betalas med lägre lön än en behörig
lärare. Dessutom lyser frånvaro av skolservicefunktioner av olika slag. Inget
bibliotek, ingen skolsköterska, ingen kurator, ingen studievägledare, inga
specialpedagoger m.m. Det finns även problemskolor där man anpassat
undervisningens innehåll efter krav från engagerade religiösa föräldrar. I
dessa skolor, som officiellt inte är några religiösa skolor, har man gått över
från att undervisa om livets utveckling enligt evolutionsteorin till att
undervisa om Bibelns skapelseberättelse eller jämställa olika ”teorier” om
livets utveckling som jämställda med varandra och att det är upp till eleverna
att välja utifrån sin ”livsåskådning”, ungefär som att de skulle välja att tro
på Ohms lag eller Newtons mekaniklagar utifrån sin ”livsåskådning”.
Jag har själv personlig erfarenhet av att ha jobbat som
lärare i tre typer av problemskolor. Den ena var en vinstdrivande friskola för
grundskolan med relativt välartade elever, den andra var en kommunal grundskola
som låg i ett område med sociala problem. Den skolan behärskades av två
kriminella elevgäng. Den tredje var en kommunal yrkesgymnasieskola vars främsta
elevunderlag var elever från sociala problemområden.
Var finns problemskolorna?
Min uppfattning är att ungefär en fjärdedel av alla svenska
skolor är problemskolor. De är huvudsakligen kommunala skolor som ligger i
sociala problemområden i storstäderna, i mindre bruksorter i småstäderna eller
är vinstdrivande friskolor.
En problemskola är inte nödvändigtvis en skola som har som huvudsakliga elevunderlag elever från sociala problemområden. En skola kan mycket väl vara väl fungerande trots att flertalet av eleverna kommer från sociala problemområden. Lorraine Monroe har varit rektor i skolor i sociala problemområdena Harlem och Bronx i New York, USA som skrivit boken ”Nothing´s impossible” där hon redovisar hur skolan där hon verkat åstadkommit universitetsstudenter av slumbarn. Mossbourne Academy i ett av Londons fattiga områden gör att 90 procent av eleverna där blir antagna till universitet . Nej, problemskolor kan vara sådana där elevunderlaget är elever med betydligt bättre socioekonomiska bakgrunder än elever från sociala problemområden. Men det är större risk att en skola med elever från sociala problemområden blir en problemskola. Speciellt om man har en mycket tillåtande attityd till de vanartiga elever som är i skolorna för att förstöra undervisningen och skapa otrygghet genom sina maktanspråk.
En problemskola är inte nödvändigtvis en skola som har som huvudsakliga elevunderlag elever från sociala problemområden. En skola kan mycket väl vara väl fungerande trots att flertalet av eleverna kommer från sociala problemområden. Lorraine Monroe har varit rektor i skolor i sociala problemområdena Harlem och Bronx i New York, USA som skrivit boken ”Nothing´s impossible” där hon redovisar hur skolan där hon verkat åstadkommit universitetsstudenter av slumbarn. Mossbourne Academy i ett av Londons fattiga områden gör att 90 procent av eleverna där blir antagna till universitet . Nej, problemskolor kan vara sådana där elevunderlaget är elever med betydligt bättre socioekonomiska bakgrunder än elever från sociala problemområden. Men det är större risk att en skola med elever från sociala problemområden blir en problemskola. Speciellt om man har en mycket tillåtande attityd till de vanartiga elever som är i skolorna för att förstöra undervisningen och skapa otrygghet genom sina maktanspråk.
Hur vet man om en skola är en problemskola?
Att en skola är en problemskola beror helt på skolledningen
eller huvudmannens attityd. Deras attityd präglar hela skolan och kommer att få
eleverna att inta problemattityder. Jag har själv jobbat på en skola där skolan
gick från att vara en skola som inte kunde sägas vara en problemskola till att
bli en problemskola genom byte av rektor. Detta skedde i ett yrkesgymnasium i
Stockholms sydvästra förorter. Jag slutade dock på den skolan i samband med
rektorsbytet, men en kollega som jag jobbat med där under de två år jag var
verksam lärare på denna skola berättade för mig om hur rektorn ändrade i
elevernas betyg så att de blev högre, hur elevfrånvaro ändrades för att de
betraktades som ”felregistrerade” av skolledningen, så att det skulle se ut som
om eleverna hade större närvaro än de hade. Elevunderlaget var i stort sett
detsamma som läsåret tidigare, men under vårterminen 2012, då den nye rektorn
verkat i skolan under en termin, hade mängden ”klagomål” från elever mot lärare
ökat drastiskt jämfört med året innan. ”Klagomålen” handlade i hög grad om
manipulationer för att få betygen höjda, ändra frånvaroregistreringen eller bli
av med lärare eleven inte gillade. Övrig administrativ skolpersonal som stod
över lärarna spelade helt med i det nya synsättet på eleverna. I en notis i
Dagens Nyheter hösten 2015 stod om att denna skola fått nedslag av
skolinspektionen för just den stökiga miljön orsakad av vanartiga elever.
Ibland kommer en problemskola att avslöjas genom att det börjar dyka upp insändare i lokaltidningarna där skolpersonal vågar beskriva problemen, om tidningen ej har krav på att insändaren identifierar sig, eller att bekymrade föräldrar berättar om problemen som de fått information om av sina barn eller genom att tala med skolpersonal.
Ett exempel på detta är en insändare om Rönninge skola i Salems kommun där insändaren ”Orolig personal” i tidningen ”Mitt i Botkyrka-Salem” beskriver Rönninge skola. Insändaren refererar till en enkät i december 2009 som visade på dålig och bristande ledning. Insändaren fortsätter med att beskriva en ledning som inte lyssnar och inte bryr sig utan lägger på de anställda fler och fler arbetsuppgifter för att spara pengar. Dessutom särbehandlas en del av personalen. Flera är sjukskrivna på grund av detta och flera har slutat. Kolleger som protesterat har behandlats illa, diskriminering, maktmissbruk och mobbning förekommer men även elever har blivit olämpligt behandlade. Signaturen ”Bekymrad pedagog” berättar om hur lärare avskedas men barnskötare (med lägre lön) behålles.
Ibland kommer en problemskola att avslöjas genom att det börjar dyka upp insändare i lokaltidningarna där skolpersonal vågar beskriva problemen, om tidningen ej har krav på att insändaren identifierar sig, eller att bekymrade föräldrar berättar om problemen som de fått information om av sina barn eller genom att tala med skolpersonal.
Ett exempel på detta är en insändare om Rönninge skola i Salems kommun där insändaren ”Orolig personal” i tidningen ”Mitt i Botkyrka-Salem” beskriver Rönninge skola. Insändaren refererar till en enkät i december 2009 som visade på dålig och bristande ledning. Insändaren fortsätter med att beskriva en ledning som inte lyssnar och inte bryr sig utan lägger på de anställda fler och fler arbetsuppgifter för att spara pengar. Dessutom särbehandlas en del av personalen. Flera är sjukskrivna på grund av detta och flera har slutat. Kolleger som protesterat har behandlats illa, diskriminering, maktmissbruk och mobbning förekommer men även elever har blivit olämpligt behandlade. Signaturen ”Bekymrad pedagog” berättar om hur lärare avskedas men barnskötare (med lägre lön) behålles.
”Chefsprestigen på denna skola är förödande. Snälla kommunledning, gör något!”.
Senare kommer under rubriken ”Lärare larmar
om uselt klimat” av Mattias Olsson i tidningen ”Mitt i Botkyrka-Salem” tisdag 9
augusti 2011 en uppföljning på insändaren ”Bekymrad pedagog” klagomål. Här
beskrivs i en kortare artikel hur rektorn ägnat sig åt negativ särbehandling av
vissa personer, hur anställda fått utstå högljudd kritik av rektorn när
arbetskamraterna varit närvarande. En anonym lärare säger att det kan handla om
rena utskällningar om alla möjliga saker. Flera lärare har sjukskrivit sig på
grund av den tuffa arbetsmiljön. Detta beskriver lärarna i ett brev till
kommunledningen i Salems kommun.
Hur det kan vara att jobba i en problemskola
Jodå, jag har jobbat i
tre problemskolor. En vinstdrivande friskola (Vittraskola, tillhörande
Academediakoncernen), en kommunal grundskola i ett område med stora sociala
problem (notera att en skola inte behöver vara en problemskola bara för att den
ligger i ett område med stora sociala problem) samt en gymnasieskola för
yrkesprogram där det främsta elevunderlaget var elever från sociala
problemområden som i sin tur gått i grundskolor som uppfyllt kriterierna för
att vara problemskolor.
Lärarnas riksförbunds
ordförande, Metta Fjelkner, berättar i en artikel i Dagens Nyheter 122) att hon är motståndare till projektet att
skolverket skickar ut handledare som ska förbättra lärarnas förmåga att
undervisa i stökiga klasser i problemskolor. Hon hävdar att det ofta är ett
ledningsproblem där rektorer inte tar sitt ansvar att stötta lärare som har en
svår klass och att dessa rektorer skapar ett klimat där lärare inte vågar be om
hjälp. Istället undviker många lärare att vända sig till skolledningen av
rädsla för att stämplas som dåliga och få sämre påslag i den individuella
lönesättningen. En av orsakerna till att rektorerna brister i sin uppbackning
av lärarna är att lärarna inte får några klassrumsbesök av rektorerna. Det
händer att medlemmar i lärarnas riksförbund meddelar att de inte får besök av
rektorer på ett helt år. Och visst, det varierar. Jag har själv jobbat i skolor
där rektorerna besökt undervisningen i mina klasser flera gånger under ett år,
men i de problemskolor där jag jobbat i har det inte hänt. Istället stämmer det
väl med det som Metta Fjelkner säger i DN:s artikel
”undviker många lärare att vända sig till skolledningen av rädsla för att stämplas som dåliga och få sämre påslag i den individuella lönesättningen”.
Vad bör göras för att komma till rätta med problemskolorna?
En aktivare och mer handlingskraftig skolinspektion behövs
för att kunna stoppa problemen. En bra bit på väg skedde i och med skolreformen
med den nya skollagen instiftad första juli 2011. Men problemen kan bara komma
till daga genom att ha ett effektivt meddelandeskydd som skyddar meddelaren
från förföljelse och trakasserier. Något sådant finns ej idag. De
meddelandeskydd som finns innebär för det mesta att den som meddelar blir
ifrågasatt och ofta avskedad. Skolinspektionen ska i förekommande fall ha
befogenhet att kunna byta ut skolledningen eller stänga skolan. De elever som
förstör ska kunna få de åtgärder riktade mot sig för att först och främst
stoppa deras härjningar men i andra hand att förändra deras attityd och
beteende. Detta sker bäst genom avstängning, förflyttning och överföring till
speciella rehabiliteringshem med skolverksamhet.
Betydligt fler exempel på problemskolor och referenser finns i boken "Bli lärare" av Lars Johansson på www.amazon.com som E-bok.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar