De pedagogiska idéer som pådyvlas en del skolor står på
mycket bräcklig vetenskaplig grund och egentligen är lättkorrumperade att uppfylla
önskade slutsatser för de som beställt forskningen. Syftet kan vara att uppfylla
den snedvridna ideologins postulat, eller att tillgodose argument till vinstdrivande
friskolor och kommuner som vill lägga så lite pengar som möjligt på skolan
genom att rekommendera inbesparande pedagogier som sänker kostnaderna.
Vi har i Sverige för vana att automatiskt svälja ett argument om det backas upp av ”forskning visar…”. Men det finns två forskningsfält som är tämligen olika varandra. Den naturvetenskapliga forskningen och den sociologiska forskningen. Den naturvetenskapliga forskningen har den fördelen framför den sociologiska forskningen att naturen i sig inte har något medvetande som gör att den kan manipulera forskaren för att främja sina egna syften. Därför kan forskaren utgå från att absolut ärlighet gäller i studiet av naturfenomen. Forskaren drar sedan slutsatser utifrån sina observationer och experiment. Slutsatserna är sedan basen för en eventuell teori. Forskaren kan dock dra felaktiga slutsatser från sina data från mätningar av naturfenomenen, felaktigheter som kan vara kulturellt eller psykologiskt präglade. Därför är ett villkor för att en teori ska kunna få fotfäste som allmänt accepterad att experimenten, observationerna och dess resultat kan upprepas av andra forskarlag än det som först gjorde experimentet. Dessa andra forskarlag kan sedan dra andra slutsatser kring samma experiment och observationer utifrån de resultat som de erhållit. När konsensus mellan de olika forskarlagen erhållits om vilka slutsatser som bör gälla kan man anse att dessa slutsatser utgör ”sanningen” kring vad undersökningen visat. Den sociologiska forskningen hänger mer i luften än den naturvetenskapliga och är mer nyckfull eftersom den beror på de betydligt mer lynniga sociala faktorer som kan fälla ett utslag och därmed slutsatser om något socialt fenomen. Det är betydligt mer sällan att sociologisk forskning bekräftas av oberoende forskarlag och vanligare att enskilda undersökningar härom tas för "sanning". Att åtgärder som baseras på den sociologiska forskningen kan få stora konsekvenser för kvaliten i skolans undervisning gör att man bör vara noggrann i hur man betraktar forskningen, vilka undersökningskriterier forskningen utgått från och om det råder konsensus mellan olika forskargrupper innan man börjar agera.
Vi har i Sverige för vana att automatiskt svälja ett argument om det backas upp av ”forskning visar…”. Men det finns två forskningsfält som är tämligen olika varandra. Den naturvetenskapliga forskningen och den sociologiska forskningen. Den naturvetenskapliga forskningen har den fördelen framför den sociologiska forskningen att naturen i sig inte har något medvetande som gör att den kan manipulera forskaren för att främja sina egna syften. Därför kan forskaren utgå från att absolut ärlighet gäller i studiet av naturfenomen. Forskaren drar sedan slutsatser utifrån sina observationer och experiment. Slutsatserna är sedan basen för en eventuell teori. Forskaren kan dock dra felaktiga slutsatser från sina data från mätningar av naturfenomenen, felaktigheter som kan vara kulturellt eller psykologiskt präglade. Därför är ett villkor för att en teori ska kunna få fotfäste som allmänt accepterad att experimenten, observationerna och dess resultat kan upprepas av andra forskarlag än det som först gjorde experimentet. Dessa andra forskarlag kan sedan dra andra slutsatser kring samma experiment och observationer utifrån de resultat som de erhållit. När konsensus mellan de olika forskarlagen erhållits om vilka slutsatser som bör gälla kan man anse att dessa slutsatser utgör ”sanningen” kring vad undersökningen visat. Den sociologiska forskningen hänger mer i luften än den naturvetenskapliga och är mer nyckfull eftersom den beror på de betydligt mer lynniga sociala faktorer som kan fälla ett utslag och därmed slutsatser om något socialt fenomen. Det är betydligt mer sällan att sociologisk forskning bekräftas av oberoende forskarlag och vanligare att enskilda undersökningar härom tas för "sanning". Att åtgärder som baseras på den sociologiska forskningen kan få stora konsekvenser för kvaliten i skolans undervisning gör att man bör vara noggrann i hur man betraktar forskningen, vilka undersökningskriterier forskningen utgått från och om det råder konsensus mellan olika forskargrupper innan man börjar agera.
Ett flagrant exempel på fusk efter påtryckningar från uppdragsgivaren
Jag hävdar att det fuskas en hel del i den
svenska pedagogiska forskningen. Olika "institut" har forskare som
beordras att komma med resultat som passar "kunden" som är en
uppdragsgivare med tydliga önskemål om att forskningen ska ge ett visst
resultat. Ett flagrant exempel avslöjades då Studieförbundet näringsliv och
samhälle (SNS) presenterade en rapport, ”Konkurrensens konsekvenser” om
konkurrensutsättning och privatisering av välfärdstjänster inom skola, vård och
omsorg. SNS är en forskningsinstitution som ägnat sig åt ekonomiska,
humanistiska och samhällsvetenskapliga frågor på vetenskaplig grund. De har en
lång historia av fri och öppen diskussion som sedan slutet av 1940-talet spelat
en roll i svenskt samhällsliv genom att vara en bro mellan näringsliv, politik
och forskning. Artikeln talade om att det fanns brist på vetenskapligt baserad
kunskap om effekterna av marknadsutsättningar av offentliga tjänster inom
skola, vård och omsorg som skett. Det gick ej att belägga att
konkurrensutsättning inom dessa områden lett till högre effektivitet eller
bättre kvalitet. Vidare nämnde
rapporten:
” De senaste 20 årens privatiseringar inom
välfärden genomfördes mot bakgrund av
1980- talets debatt om en ineffektiv offentlig sektor med alltför mycket makt samlad hos
tjänstemän och byråkrater. Vi kan i dag konstatera att konkurrensutsättning och privata
alternativ inte varit den mirakelmedicin som många hoppades. Därmed inte sagt att en
fortsatt dominans av ett offentligt monopol i utförarledet skulle ha varit ett bättre
alternativ. Välfärdsmarknader är speciella. De kräver genomtänkta regleringar, offentlig
tillsyn och informerade kunder för att fungera. Vi tror att det i dagsläget finns brister på
samtliga tre områden. Valfrihet för medborgarna kan naturligtvis betraktas som ett
egenvärde. Men det kan ifrågasättas hur väl den fungerar på marknader där kunden ofta
har svårt att bilda sig en ordentlig uppfattning om de tjänster olika utförare erbjuder.
Drivkrafterna är starka för utförarna att prioritera marknadsföring och trivselfaktorer
eller pressa ned kostnaderna, i synnerhet när det inte är tillåtet att ta extra betalt för högre
kvalitet. Att skolor – både offentliga och privata – får motiv att konkurrera genom att
sätta för höga betyg är ett bra exempel på hur fel drivkrafterna kan slå. Till detta kommer
att priset för att byta skola eller omsorgsgivare ofta är högt för kunden då relationens
kontinuitet i sig utgör ett viktigt värde. I vissa fall kan även det geografiska avståndet till
alternativa utförare eller platsbrist utgöra en barriär.”
1980- talets debatt om en ineffektiv offentlig sektor med alltför mycket makt samlad hos
tjänstemän och byråkrater. Vi kan i dag konstatera att konkurrensutsättning och privata
alternativ inte varit den mirakelmedicin som många hoppades. Därmed inte sagt att en
fortsatt dominans av ett offentligt monopol i utförarledet skulle ha varit ett bättre
alternativ. Välfärdsmarknader är speciella. De kräver genomtänkta regleringar, offentlig
tillsyn och informerade kunder för att fungera. Vi tror att det i dagsläget finns brister på
samtliga tre områden. Valfrihet för medborgarna kan naturligtvis betraktas som ett
egenvärde. Men det kan ifrågasättas hur väl den fungerar på marknader där kunden ofta
har svårt att bilda sig en ordentlig uppfattning om de tjänster olika utförare erbjuder.
Drivkrafterna är starka för utförarna att prioritera marknadsföring och trivselfaktorer
eller pressa ned kostnaderna, i synnerhet när det inte är tillåtet att ta extra betalt för högre
kvalitet. Att skolor – både offentliga och privata – får motiv att konkurrera genom att
sätta för höga betyg är ett bra exempel på hur fel drivkrafterna kan slå. Till detta kommer
att priset för att byta skola eller omsorgsgivare ofta är högt för kunden då relationens
kontinuitet i sig utgör ett viktigt värde. I vissa fall kan även det geografiska avståndet till
alternativa utförare eller platsbrist utgöra en barriär.”
På Dagens Nyheters debattsida, lördag 24 september 2011
skrev ledamöterna av SNS förtroenderåd, Sverker Sörlin, Lars Calmfors, Per
Krusell, Torsten Persson, Per Strömberg, Jonas Vlachos och Daniel Waldenström
att de delar av näringslivet som hade
egna intressen i dessa branscher reagerade,
negativt på rapporten där just Svenskt Näringsliv på central nivå
svartmålade rapporten och dess redaktör. Röster som framfördes här var att
"näringslivet har rätt att vänta sig
att resultaten från SNS verksamhet är politiskt korrekta” det vill säga att
resultaten från forskningen borde friseras, ändras och tillrättaläggas så att
näringslivet skulle bli nöjd med rapportens innehåll. SNS styrelse och högsta
chefer valde att följa den linjen genom att själva svartmåla rapporten och dess
redaktör, Laura Hartman. Dessutom valde SNS styrelse och högsta chefer att,
istället för att låta rapporten utsättas för saklig kritik såsom är kutym i
forskningsvärlden och låta de forskare som stod bakom artikeln få försvara
denna, belägga forskarna med munkavel som följd av påtryckningar från
näringslivet.
Exempel på oegentligheter i svensk pedagogisk forskning
Svensk
skolforskning har tyvärr starka inslag av att vilja uppfylla den snedvridna ideologins ideal, samt att
uppfylla den råbarkade ekonomiska synsättets önskningar. En är strävan att avskaffa den ”auktoritet”
som läraren utgör dels av ideologiska skäl, dels av affärsmässiga skäl för att
minska lärartätheten. ”Forskningen”
ledde då till att man strävade efter att avskaffa lärarledd undervisning (något
nedlåtande kallad ”katederundervisning”) till förmån för så kallad ”elevledd”
undervisning som innebar att eleverna skulle skaffa sig kunskap genom att
”forska” själva medan läraren skulle stå i bakgrunden och ibland handleda
eleven i sin forskning efter kunskap. Detta infördes i Haninge kommun i början
av 2000-talet. Haninge kommun blev då, som resultat av denna pedagogik, den
sämsta skolkommunen i Sverige år 2004. Det var en följd av att denna
pedagogiska filosofi helt genomsyrade undervisningen. Vinstdrivande friskolor
brukar också ha denna pedagogiska filosofi av just de skälen att de minskar
lärartätheten och därmed skolkostnaderna.
Men då ser man till att ha studiestarka elever som går på deras skolor
med en utsållningsmetod som kommunala skolor inte kan bedriva. Studiestarka elever kan klara av att hantera
ett stort eget ansvar som just ”eleven är forskare” pedagogiken kräver. För
elever i behov av extra stöd är denna pedagogik katastrofal. Sedan bytte
Haninge kommun skolledare. Matts Öhlin, tidigare skolchef i Solna. Han
inställning var att skolan inte var en fritidsgård där barn och ungdomar
förvaras, utan en institution där man lär sig för att bli en god
samhällsmedborgare. En mer kunskapsorienterad syn på lärandet i skolorna
infördes med betoning på läsutveckling. Efter två år var Haninges skolor land
de bättre i Sverige. Från att endast 29 procent av tioåringarna klarade
matematiken 2004 var det 96 procent som klarade den 2007.
Skolverket presenterade tisdagen 19 oktober 2011 en
skrivelse med skarpa råd för hur undervisningen i svenska klassrum ska gå till.
Det är första gången som skolverket går in för att detaljstyra lärare och
rektorers arbete. Det viktigaste budskapet i skrivelsen, ”Allmänna råd med
kommentarer om planering och genomförande” är att läraren ska ta rollen som
ledare för elevernas inlärning. Detta i kontrast till den inställningen i den
svenska skolan att eleven ska söka kunskap och ”forska” på egen hand.
Men den svenska skolforskningen ser inte
bara till att leverera friserade resultat till uppdragsgivare med intresse att
"på vetenskaplig grund" kapa kostnader inom skolverksamheten. I syfte
att minska lärares auktoritet och demonisera lärarna i enlighet med den
snedvridna ideologin kom följande studie från högskolan i Gävle:
"Vart tredje mobbningsfall utförs av lärare"
var slutsatsen i en studie för en D-uppsats i pedagogik vid Högskolan i Gävle
gjord av Anne-Lie Lindström (då Ericson) med handledare Peter Gill , professor
i pedagogik . Här påstods att 37 procent av dem som kränkt en elev i de knappt
hundra första anmälningarna till det nyinrättade Barn- och Elevombudet, var
lärare. Grunden för denna slutsats var en databas med de anmälningar som
inkommit under 1 april till november 2006.
Men det antagandet som gjordes av Lindström/Gill var att det anmälda hade inträffat och de brydde sig inte om att titta på slutbedömningen. Tidningen "Skolledaren" följde dock upp 103 av de anmälningar som kommit in och hittade besluten i 95 av dessa och redovisade detta i skolledaren 1/2010. Slutsatserna var tvärtom att man inte kunde säga att det i mer än två fall var klart att en lärare hade mobbat någon elev. Skolledaren beskriver dessa två fall:
Men det antagandet som gjordes av Lindström/Gill var att det anmälda hade inträffat och de brydde sig inte om att titta på slutbedömningen. Tidningen "Skolledaren" följde dock upp 103 av de anmälningar som kommit in och hittade besluten i 95 av dessa och redovisade detta i skolledaren 1/2010. Slutsatserna var tvärtom att man inte kunde säga att det i mer än två fall var klart att en lärare hade mobbat någon elev. Skolledaren beskriver dessa två fall:
”Nu kommer vi till de två fall där ”facit” slår fast att lärare kränkt. I det ena har en lärare tagit ett grepp på en utagerande elev i matsalen. Vårt avslutande fall handlar om tillsägelser till en elev, eleven strular, får tillsägelser gång på gång – och till sist tappar denna lärare behärskningen. Sekretesstrykningar gör att det inte går att se exakt vad läraren gjort men eleven var chockad, kände sig väldigt kränkt och uppsökte skolsköterskan. Läraren är förkrossad över att han tappat behärskningen och var sedan sjukskriven nästan hela terminen. Hans förordnande förlängdes inte”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar